Világhír - Pető Intézet |
![]() |
![]() |
![]() |
A Magyar Egészségügyi Menedzser Klub, tagságuk javaslata alapján folytatja a Menedzsment gyakorlatok, tapasztalatok átadását, amelynek különös aktualitását adta, hogy olyan intézmény működését mutattuk be, amely évek óta lát el egészségügyi feladatokat közhasznú társaságként.
Ez évi első ilyen rendezvény házigazdája: Dr. Schaffhauser
Franz rektor, és Krokovay András gazdasági igazgató (a MEM klub elnökségi
tagja), akik a Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete működését,
tapasztalatait mutatták be. Rektor úr kedves köszöntő szavai után elmondta, hogy amennyiben röviden kellene jellemeznie az Intézetet, csupán annyit mondana, világhírű, és méltán, mert hatékonysága, eredményessége vitán felül áll. Valóban így van, hiszen Pető Andrásról, és az általa kifejlesztett módszerről a világ minden részén hallottak már, hírből ismerik. Azt azonban kevesen tudják, hogy ez a munka mennyire sokrétű, hogy a konduktorokra milyen hatalmas felelősség nehezedik, hogy már csecsemőkorban is vizsgálják a babákat, és a felnőtteknél, sőt idős korban is kitűnő eredményeket tudnak elérni a sérült embereknél.
A konduktív nevelési rendszer lehetőséget ad a személyiség
minden oldalú kibontakoztatására és ugyanakkor lehetővé teszi a társakkal -
csoportban történő - együttműködést is, előkészít a valódi integrációra.
Alapgondolata, hogy a központi idegrendszer a károsodások ellenére is
rendelkezik tartalékokkal, új kapcsolatok kiépítésének lehetőségével, amelyek a
tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével mozgósítható. A klubap keretében elsőként Makk Ádám korai szűrés projektvezető előadását halhattuk
Makk Ádám elmondta, hogy 2006 év elejétől együttműködési keretek között, Budapesten 20 orvosi rendelőben végeznek már korai mozgásfejlődés tanácsadást - szűrést havi rendszerességgel, és ily módon közel 1000 gyermeket vizsgálnak meg évente. Újdonság ez a módszer, hogy kiléptek az Intézet falai közül, és a rendelőkben keresik meg a gyermekeket. Az esetek 80%-a megkésett mozgásfejlődés, ahol otthoni feladatadással, havi kontroll vizsgálat mellett kielégítő fejlődés érhető el. A projektvezető úr elmondta, miben tudnak segíteni. Konzultációs lehetőséget nyújtanak az orvos kollégáknak, saját környezetükben. Megváltoztatják a centralizált konduktív tanácsadói szolgáltatás struktúráját, kiszélesítetik azok elérési lehetőségeit. Így a korházak, rendelők helyben nyújthatnak utánvizsgálati-, fejlesztési szolgáltatást az osztályaikról kikerülő, veszélyeztetett gyermekek és szüleik részére.
Különböző formában biztosítják a gyermekeknek a korai
fejlesztést. Bentlakó mamás csoportokat elsősorban vidéken élő mozgássérült
gyermekek illetve családjuk számára szerveznek. Ambuláns csoportjaikban pedig a
fővárosi és környékbeli gyermekek konduktív fejlesztésével foglalkoznak. Azok
pedig, akik akár az állapotuk, akár az életkoruk miatt nem vehetnek részt
csoportos fejlesztésen, egyéni foglalkozásban részesülnek. Következő téma a felnőttek konduktív nevelése volt, melyről Tarczay Istvánné intézményegység-vezető beszélt. Előadásában elhangzott, hogy a gyógyítás akkor leghatékonyabb, ha a gyógyító munkát az edukáció egészíti ki. Az oktatás felől megközelítve egy másik diszciplína képviselője a felnőttképzés jövőképét úgy körvonalazta: a tanulást az életproblémái megoldásának egyik fontos eszközeként kezelő embert állítva a középpontba. Ez összecseng a Petői filozófiával.
Az előadóasszony a következő kérdésekre adott
tájékoztatást: Kikkel foglakoznak? Milyen módszerrel? Mi a hozzájuk fordulók
kívánsága? Eleget tudnak-e tenni ezeknek? Ha igen, milyen eredménnyel? Elsősorban központi idegrendszeri eredetű mozgássérülteknek, ajánlják a konduktív nevelést: hemiplégiásoknak, paraplégiásoknak, Parkinsonosoknak, sclerosis multiplexeseknek, ataxiásoknak, CP-seknek. Legfontosabb feladataiknak a központi idegrendszeri mozgássérült felnőttek konduktív nevelését, képzését, rehabilitációját tartják. A program legfőbb sajátosságai, hogy az életkorhoz, az alkathoz illő ritmust, lazulást, járást, finommotorikát, önkiszolgálási tevékenységet, kommunikációs technikákat tanítanak. A program úgy tervezett, hogy elegendő időt hagy az új, újratanult mozgáskoordinációk kialakítására, gyakorlására, a gyakorlatban történő alkalmazására. Felmerül a kérdés, hogy a sérültek mit várnak a módszertől, sokan úgy fogalmaznak, hogy a változást, önmaguk elfogadását, lazulást, egyensúlyi helyzet javítását, a biztonsági érzés kialakítását, állóképesség javítását szeretnék megtanulni a foglalkozások során.
A konduktív nevelés heti kétszer két órában, csoportos
formában és bejáró rendszerben zajlik. Tapasztalt, magasan képzett szakemberek,
konduktorok látják el a mozgássérültek fejlesztését, tanítását. A felnőttek
komplex nevelése a következőkön alapul: mozgás-koordináció fejlesztése,
lazulás, lazulás után lendület, a helyes testtartás elérése, járás, járásritmus,
finommotorika, önkiszolgálási tevékenységek javítása, a helyzetváltoztatás
pontossága, ezenkívül a fordulás,
felülés, felállás, elindulás és megállás hatékonyabbá tétele. A fő cél, hogy
ezen alkalmazások a mindennapi életben zökkenőmentesen működjenek. Fontosnak
tartják, hogy akiknél szükséges fejlődjön az emlékezet, figyelem, kommunikáció
és a koncentrációs képesség is. A záró előadást Krokovay András gazdasági igazgató tartotta, a menedzserek munkájáról beszélt, melyet a magánszektorban kell megvalósítaniuk. Tovább gondolva és részletesen kifejtve Dénes Gábor az Egészségügyi Menedzser Klub Balatonalmádiban tartott közgyűlésén elhangzott előadását, elmondta, hogy nem elegendő manapság az inkrementalista változtatási filozófia, radikális változtatásokra van szükség, a mélyrétegeknél kell elérni a fejlődést, ahhoz, hogy hatékonyan működjenek a szervezetek. A feladatokat és felelősségeket, a teljesítménymérő és ösztönző rendszert, szervezeti felépítés, információtechnológiát, a közös értékrendet, a szakismerteket kell fejleszteni, átalakítani.
Véleménye szerint, az erőforrás allokáció diszfunkcionális érvényesülése miatt, az együttműködés és az integráció ellehetetlenülése miatt, más, megismerhetetlen értékrend miatt. Akkor tudna hatékonyan működni, ha a menedzsment lehetőséget (időt) kap a mélytényezők változtatására, ha a változtatáshoz tulajdonosi érdek kötődik (vagy az nem akadályozza), ha szakismerete van hozzá, és ha együttműködési ismeretei és ehhez lehetőségei is vannak. A gazdasági igazgató úr kiemelte a szakmai fejlesztés fontosságát, és azt, hogy egy tevékenység csak akkor lehet jövedelmező, ha innovatív.
A vendégek a beszélgetések után betekintést nyerhettek a
Pető Intézet óvodájában zajló konduktív pedagógiai munkába, illetve rövid
körsétát tettek a tavaly decemberben átadott új épületrészekben. A főiskola a
HEFOP 4.1.2.-P.-2004-09-0019/1.0 projekt keretében új arculatot nyert.
Megvalósult a bejárati részek akadálymentesítése, korszerű tantermeket
alakítottak ki megfelelő berendezéssel, új helyet és megfelelő teret kapott a
Hári Mária Könyvtár és Információs Központ. Az előadások után került sor Dr.Csidei Irén a Zalaegerszegi Kórház Főigazgató Főorvosának felvételére klubtagjaink közé, amely sok sikert és jó egészséget kívánunk..
Kérjük, adója 1%-a felajánlásával gondoljon a Pető Intézet gyermekeire. A Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete adószáma: 18037140-2-43
Krokovai András |