A MOK szerepe az egészségügyi minőségfejlesztésben, tanúsításban |
|
|
|
A MOK szerepe az egészségügyi minőségfejlesztésben, tanúsításban
Dr. Fehér Miklós
elnök
NAT Egészségügyi Szakmai Akkreditáló Bizottság
“Az embernek nem lehet az a célja, hogy mindig jó lapjai legyenek, hanem az, hogy a rossz lapokat is jól tudja megjátszani.”
(Robert L. Stevenson híres angol költő a múlt században)
Valahogy
így kell nekünk is, az orvosoknak is szemlélni a minőségbiztosítás,
minőségfejlesztés témakörét. Minőségbiztosításra tudniillik az
egészségügy jelenlegi rossz anyagi helyzetében is, sőt ebben a
helyzetben még inkább szükség van.
Az orvosok viszonyát a
minőségbiztosításhoz pozitív és negatív tényezők befolyásolják. Az
orvosok szeretik és igénylik a jó minőséget, és az ezt biztosító
minőségfejlesztést, hiszen mindannyian szeretünk jól, szépen dolgozni;
tudjuk azt, hogy a minőségbiztosítás mellett munkák eredményesebb
lehet, tevékenységünk biztonságosabb. A jó minőségű munka után
betegeink elégedettebbek lesznek, ez megvédhet bennünket későbbi
pereskedésektől, és végül pedig a jó minőség fegyver lehet a többlet
finanszírozásért is.
Negatívan befolyásolhatja az orvosok
véleményét a minőségbiztosításról, hogy az ennek révén bevezetett
irányelvek, protokollok korlátozzák a gyógyítás szabadságát, pénzügyi,
gazdasági prioritásokat helyezhetnek előtérbe az egészségügyi prioritás
helyett, növelik a management túlsúlyát és veszélyt jelenthetnek a
külső ellenőrzés fokozása révén.
A kamarai tagok pozitív
viszonyulását erősíti az 1994. évi XXVIII. törvény a Magyar Orvosi
Kamaráról, mely a kamara köztestületi funkciói között megemlíti a
szakmai szabályok megalkotását, a továbbképzést és részvételt a
minőségi ellenőrzésben. Akkor, amikor a MOK a szakmai munka minőségét
védi, akkor tulajdonképpen eleget tesz cégszerű funkcióknak, melyek
között a tagok érdekvédelme mellett a közösségvédelme, és a kontárok
elleni harc is szerepel.
Az 1997. CRIV tv. az egészségügyről
kötelezővé tette az egészségügyi intézmények számára a belső minőségi
rendszer kialakítását és megemlíti a külső minőségbiztosító rendszer
kialakítását is.
A Magyar Orvosi Kamara felismerve a
minőségbiztosítás, s ezen belül a külső minőségtanúsítás fontosságát és
időszerűségét a Magyar Kórház Szövetséggel közösen az Egészségügyi
Minisztériumhoz fordult egy minőségtanúsító rendszer kialakítása
érdekében. A Minisztérium, különösképpen az egészségügyi miniszter Úr
támogatásával fordultunk a Nemzetközi Akkreditációs Testülethez (NAT),
hogy a testületen belül alakuljon Egészségügyi Szakmai Akkreditációs
Bizottság (EüSzAB). Ez év április 19-én megalakult a NAT-on belül az
EüSzAB, melynek tagjait az Egészségügyi Minisztérium, a MOK, az OEP, a
Magyar Kórház Szövetség, az ÁNTSZ, a Magyar Ápolási Egyesület, az
Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete, a Magyar Gyógytornászok
Egyesülete és az Orvosi Kollégiumok Egyeztető Tanácsa javasolta. Az
EüSzAB elkezdte tevékenységét, melynek fő alkotó elemei a tanúsító
szervezetekkel kapcsolatos követelmények kidolgozása, a tanúsító
szervezeteket minősítő szakemberekkel szembeni követelmények
kialakítása, a minősítők oktatása, vizsgáztatása.
Az EüSzAB az előkészítő munka végeztével ez év október 31-re készen áll a tanúsító szervezetek minősítésére.
|
|
A Széchenyi-terv egészségügyi vonatkozásai |
|
|
|
A Széchenyi-terv egészségügyi vonatkozásai
Dr. Somody Imre
Az Európai Unióhoz történő csatlakozásra
való felkészülés nem csak a gazdaság, a közigazgatás, a jogi
szabályozás, stb. területén tesz szükségessé jelentős változtatásokat
és fejlődést, hanem a humán szférában, a civil társadalmi csoportok
világában is alapvetően új gondolkodást fog generálni. A következő
években egyre nagyobb szerepet kell kapjanak azok a kistérségi civil
kezdeményezések, ötletek, javaslatok, aktivitások, amelyek mintegy a
társadalmi fejlődés motorjaként indukálják a kultúra és az egészségügyi
rendszer átalakulását.
Az államnak ebben a folyamatban az a
feladata, hogy a vállalkozói és civil műhelyek kreativitását, alkotó
kedvének kiteljesedését segítse elő és támogassa.
A Széchenyi-terv
ezen állami szerep gyakorlati megvalósulása. A pályázati rendszer eleve
úgy került kialakításra, hogy a támogatások nyertesei nem lehetnek az
állami "adományok" passzív elfogadói. Sikeres pályázatokat olyan
csoportok tudnak benyújtani, akik az adott területen már korábban
bizonyítottak és valós gazdasági, társadalmi hasznot hozó programot
tudnak összeállítani, sőt jelentős önerőt is garantálnak a
megvalósításhoz.
Köztudott, hogy az emberek életminősége, egészségi
állapota alapvetően nem csak a szoros értelemben vett egészségügyi
ellátó rendszer működésétől függ. Az egyén létérzetét alapvetően
meghatározzák a gazdasági helyzet, a környezet, az életmód és a
kultúráltság szintjén alapuló saját igények. A Széchenyi-program ebben
az értelemben valamennyi projekt támogatásával hozzájárul a lakosság
életminőségének javításához.
A kistérségi civil kezdeményezés
példája az ún. Veresegyházi Életmód Program, amelynek keretében az itt
élők aktív részvételével a gazdaság, a kultúra, a kommunikáció és az
egészségügy, azaz az életmód, az életminőség fejlesztését tűztük ki
célul. Ennek a komplex programnak az egészségügyi ága a Misszió Modell
keretében a többi területet megelőzve elsőként valósult meg.
A
Misszió Egészségügyi Központ az irányított betegellátás egyik
szervezőjeként 152 ezer főre kiterjedően egészségfejlesztési,
prevenciós tevékenységet és a teljes körű egészségügyi ellátás
vonatkozásában betegút követést, elemzést végez. Ebben a munkában az
egészségügyi szakembereken kívül az önkormányzatok, az egyházak és a
helyi civil szervezetek is részt vesznek.
|
Globalizáció, Európai Közösség és a Magyar Orvosi Kamara -szeptember 4. |
|
|
|
Globalizáció, Európai Közösség és a Magyar Orvosi Kamara
Prof. Dr. Kupcsulik Péter
elnök
Magyar Orvosi Kamara
Az
egészségügyi kiadások emelkedése világszerte gazdasági illetve
kormányzati ellenlépéseket váltott ki, annak ellenére, hogy
félreérthetetlen a társadalmi igény az egyre magasabb szintű
egészségügyi ellátásra. Egyrészt az ellátás szervezésébe nyúltak bele,
létrejött az egészségügyi management, ennek folyománya a „managed
care”. Másrészt csökkenteni kívánták az orvos önállóságát. A folyamatok
az orvosi kamarák heves ellenállását váltották ki. Az Orvosi Kamarák
Európai Fóruma illetve Világszövetsége elfogadja a szakmai ajánlások
létjogosultságát és támogatja a szakmai minőségellenőrzést. Ragaszkodik
ugyanakkor az orvosi döntés autonómiájához, és visszautasítja az
egészségügyi ellátás színvonalát csökkentő gazdasági korlátozásokat.
Európában és a világ fejlett országaiban az elmúlt 10 évben észlelhető
fenti törekvések általános társadalmi megbecsülés és anyagi jólét
mellett dolgozó orvosokat érintettek. Gazdasági függetlenségük és
hagyományos szervezettségük lefékezte a nemkívánatos folyamatokat.
Magyarországon a rendszerváltás óta a magánvállalkozás, a gazdaság, a
pénzügyi és jogi szféra élvezett kiemelt támogatást. Az egészségügy
folyamatosan háttérbe szorult. Az orvosok illetve az őket képviselő MOK
gazdasági és jogi környezete összehasonlíthatatlanul kedvezőtlenebb,
mint Európában másutt. Mind az EU csatlakozás ígérete, mind a magyar
egészségügy és különösen az orvosok jól felfogott érdeke követeli meg,
hogy a MOK törekedjen az orvosi munkafeltételek, a szakma magas szintű
művelése és az anyagi megbecsülés javítására. A MOK ezért átvenni és
hasznosítani kívánja az Európai társszervezetek tapasztalatait.
|
2002. november 8. Péntek
1200 – 1315 Ebéd
1330 – 1800 Tudományos ülés
Megnyitó: Dr. Szabadfalvi András MEM Klub elnöke
„A tulajdonosok feladata és felelőssége az egészségügyi intézmények működésében”
Kerekasztal-konferencia
Vitavezető:
Dr. Kapócs Gábor főcsoportfőnök, Miniszterelnöki Hivatal
Résztvevők:
- Dr. Ajkay Zoltán, Orsz. Korányi TBC és Pulm. Int., főigazgató, Magyar Kórházszövetség előző elnöke
- Dr. Kökény Mihály, politikai államtitkár, Egészségügyi, Szoci-ális és Családügyi Minisztérium
- Dr. Magyar Levente, Kisvárosi Önkormányzatok Szövetségének elnöke, Jászberény polgármestere
- Magyari László, címzetes államtitkár, Gazdasági és Közlekedési Minisztérium
- Dr. Czinege Imre, orvos-igazgató, országgyűlési képviselő, a Parlamenti Egészségügyi Bizottság tagja
- Dr. Szolnoki László orvos-ezredes, Honvédelmi Minisztérium
- Dr. Tóth Zoltán, közigazgatási államtitkár, Belügyminisztérium
- Dr. Platthy Iván miniszteri főtanácsos, ny. címzetes államtitkár Miniszterelnöki Hivatal
Felkért korreferensek:
Dr. Bodnár Ákos Református Egyházi Vezető, a MOK titkára
Prof. Dr. Naszlady Attila főigazgató, Budai Irgalmasrendi Kórház Kht.
1600 Kávészünet
1630 Kerekasztal konferencia vitája
2000 A Magyar Egészségügyi Menedzser Klub 10 éves születésnapját ünneplő baráti találkozó
|
2001. november 9. Péntek
1200 – 1315 Ebéd
1400 – 1800 Tudományos ülés
Megnyitó: Dr. Szabadfalvi András MEM Klub elnöke
„Hogyan tovább 2002-ben!”
Prof, Dr. Kupcsulik Péter – MOK elnöke
Dr. Oberfrank Ferenc – OEP főigazgatója
Dr. Erdős Attila – GE Medical System kereskedelmi igazgatója
Kerekasztal-konferencia
Vitavezető: Dr. Kincses Gyula – MEDINFO főigazga- tója
Résztvevők:
- Dr. Varga Ferenc – Magyar Kórházszövetség elnökhelyettese
- Dr. Ari Lajos – EGVE elnöke
- Egyed Imréné – Ápolási Igazgatók Egyesületének elnöke
- Nemes János – Euromedic International Kft. vezérigazgtója
- Tóth Ibolya – Egészségügyi Minisztérium osztályvezetője
- Dr. Varga Imre – MEDICINA 2000 elnöke
és a MEM Klub tagjai
Összefoglaló zárszó
Dr. Mikola István egészségügyi miniszter
|
|
|
<< Első < Előző 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 Következő > Utolsó >>
|
58. oldal / 61 |