|
Intézményi működés korszerűsítése a Fővárosi Önkormányzat egészségügyi intézményeiben |
|
|
|
Intézményi működés korszerűsítése a Fővárosi Önkormányzat egészségügyi intézményeiben
DR. SZOLNOKI ANDREA
főpolgármester-helyettes, Fővárosi Önkormányzat
Egy nagy ívű előadásra készültem, és azt is hozzáteszem, hogy ezt önök hallják először, tehát nem egy korábbi előadásomat fogom megismételni.
Az intézményi korszerűsítés terén mi a kiindulási helyzet? Mi történt 2004-ben? A magyar egészségügy legsötétebb éve ez a finanszírozás szempontjából. Mi a 2004-es év elején kiszámítottuk, hogy mennyi az, ami a főváros tizenhét kórházának költségvetéséből hiányzik, és ez nem kevesebb, mint négymilliárd forint. El lehet képzelni, hogy az ország összes kórházában mekkora a hiány.
Több lehetőség van a probléma megoldására. Az egyik a kormányzati beavatkozás, a másik az önkormányzati beavatkozás, a harmadik az idegen tőke bevonása, amelytől most idegenkedünk, és akár még a Munkáspárt és a FIDESZ is összefog azért, hogy a tőke ide semmiféleképpen ne jöjjön be. Mivel a kormányzati beavatkozást hiába vártuk és várjuk, az idegen tőke bevonására pedig készen vagyunk a fővárosban, de úgy látszik, hogy országos szinten még nem érett meg a helyzet, tehát a fenntartónak kell valamiféle beavatkozást eszközölnie. Ezt a beavatkozást a Fővárosi Önkormányzat előkészítette. Pillanatnyilag ahol bármilyen beavatkozást végezhetünk, ami még nem az orvos szakmát érinti, azok a következő tevékenységek: mosás, élelmezés, takarítás, karbantartás, vagyonvédelem, ingatlanhasznosítás, szállítás, pénzügy, számvitel, munkaügy, humánpolitika, beszerzés, raktározás, sterilizálás, gyógyszer-ellátás, labor és patológia. Mindez a 76 milliárdos fővárosi költségvetésnek 18,1 %-a, tehát tetemes összeget jelent. Nézzük most, hogy mennyi megtakarítása származhat a kórházaknak ezek racionálisabb kezeléséből.
Mi van a mosodákkal? A kórházaknak vagy van mosodájuk, vagy volt mosodájuk, vagy szeretnének mosodát, de pillanatnyilag öt kórházban működik mosoda alacsony hatékonysággal, gyenge műszaki színvonallal. Különböző vállalkozási szerződésekben működnek a mosodák. Milyen lehetőségeink vannak a mosodai átszervezéssel kapcsolatban? Nyilvánvaló, hogy jó piaci kínálat van a mosodai szolgáltatás tekintetében. Vannak kórházak, amelyek ezt igénybe is veszik. El lehet képzelni, ha mindez centralizáltan, központilag, egy megfelelő tender kiírása után történik meg, akkor a jó piaci kínálat révén jó árelőnyöket lehet elérni.
A következő fejezet az élelmezés. Vannak nagyon jó élelmezési üzemeik a kórházaknak, vannak kevésbé jók, és van olyan kórház, ahol egyáltalán nincs. De pillanatnyilag úgy néz ki, hogy 60 %-os kihasználtsággal működnek a létesített üzemek akár az István Kórházban, akár a László vagy a János Kórházban. Sokkal nagyobb kapacitásúra terveztük azokat, mint amilyen kapacitásuk a kórházaknak volt. Tehát afelé kellene ellépnünk, hogy ha nem is egyetlen egy élelmezési üzem látná el a kórházakat, de úgynevezett regionális centralizációval megoldható volna, hogy az egyik kórház a másik kórháznak is főz, és megfelelő szállítóeszköz igénybevételével oda lehetne szállítani az élelmet.
Mi van a takarítással? A takarítás speciális feladat, amelyre sokféle megoldás van a különböző kórházakban. Általában vállalkozásokban működtetik a kórházak, és szolgáltatást vásárolnak. Azt mondták tanácsadóink, hogy ezzel kapcsolatban beavatkozásra nincs szükség, a takarításon nem lehet annyit centralizációval spórolni, mint amennyit az egész megér. Tehát itt nem fogunk beavatkozni.
Más a helyzet a karbantartás esetében. Ahány kórház, annyi karbantartó üzem, ahány kórház, annyi villanyszerelő, két villanyszerelő megy egy villanykörte kicserélésére, az egyik a létrát tartja, a másik esetleg a villanykörtét csavarja. Azt gondolom, ebben van min elgondolkodnunk. Leépülő kapacitások vannak, rossz szakmunkások, mert azok, akik jó szakmunkások voltak, átmentek a magánszférába. Aki a kórháznál maradt, nem tartozik az élvonalához ennek a szakmának. Megoldás lehet esetleg egy centrális karbantartó szervezet létrehozása. Most inkább ebben és centralizált ügyeleti rendszerben is gondolkodunk. Ma 150 fővel működik karbantartási kórházi ügyelet a főváros 17 kórházában, nagyon alacsony hatékonysággal. Ha létrehozzuk ezt a centrális ügyeletet és a centrális karbantartást, akkor 30 munkahely szűnik meg. A tartós bérmegtakarítás várhatóan 37 millió forint, de végkielégítési vonzata nyilvánvalóan ennek is van.
Mi van a vagyonvédelemnél? Az őrző-védő szolgálatot vegyesen oldják meg a kórházak. Van, amelyik szolgáltatást vásárol, és van, amelyiknek saját portás közalkalmazottja van. Úgy tűnik, hogy itt nagy megtakarítás nem érhető el, beavatkozás nem szükséges.
Nem úgy az ingatlan-gazdálkodásnál. A kórházak különböző helyzetben vannak. Vannak olyan kórházak, amelyek nagyon jó ingatlanokat ki tudnak adni, és ezért indokolatlanul több bevételhez jutnak. Itt van például a Nyírő Gyula Kórház, amely a Róbert Károly körúton lévő pszichiátriai osztályát kiadta egy olasz bútorkereskedőnek, és fantasztikus bevétele van belőle. Egyszerűen csak azért, mert a Róbert Károly körúton van. A Jahn Ferenc Dél-Pesti Kórháznak viszont hiába van ingatlanja, nem tudja azt úgy kiadni a bútorkereskedőnek, mint a Nyírő Gyula Kórház. Tehát ez igazságtalan helyzet. Ezt is centralizálni kellene, és azt gondolom, hogy központi vagyonkezelést kellene csinálni. 22 ezer négyzetméter olyan kórházi ingatlan van, ami a fővárosban kiadható, és ezeket központilag kellene kezelni. Egy központi alapba kellene befolynia ingatlanok bérbeadási összegének, és azt a kórházaknak igazságosan kell visszaosztani, mert van olyan kórház, amely sok ingatlant tud bérbe adni, és van olyan is, amely semmit sem.
A szállítás: kicsi üzemméret van, 148 járművel rendelkezik a 17 kórház, és 2,3 millió kilométert futnak ezek az autók. A hatékonyság növelésére központi szervízelést és központi ügyeleti megoldást kívánunk bevezetni.
A másik nagyon nagy csomag, a pénzügy – számvitel, ahol 190 ember dolgozik a 17 kórházban. Sokrétű a feladat, nincs egységes megoldás. Néhány kórházban centralizálni kellene, néhány regionális centrumot kellene bevezetni e tevékenységben, és szóba jöhet a kiszervezés is. Ugyanez vonatkozik a humánpolitikára, a munkaügyre: centralizáció néhány kórházban vagy regionális centrumokban, és valóban ki kell ezt is szervezni, mert ezzel is megtakarítás érhető el. Itt sajnos számos olyan embernek fel kell majd mondani, akik közalkalmazotti munkakörben dolgoznak, és ennek nem csekély anyagi kihatásait nyilván a tulajdonosnak állnia kell.
Beszerzés: ez a legnagyobb feladat. Ahány kórház, annyiféleképpen szerez be, ahány kórház, annyiféle érdekek szerint történik a beszerzés. Közel 5 milliárd forint éves szinten az az érték, amit a kórházak beszereznek. Mindenképpen egy centrális beszerző szervezetet szeretnénk létrehozni, és kivenni a kórházaink kezéből a beszerzés lehetőségét. Nem fognak ennek nagyon örülni, de higgyék el, nagyon komoly megtakarítások származhatnak belőle: a nettó eredmény évente 100 millió forint vagy még magasabb összeg is lehet.
A gyógyszer-ellátásban még nagyobb a lehetőség. Ahány kórház, annyi gyógyszertár, annyi beszerzés. Ha ezt centralizálni lehetne, és egy közös beszerzésre állnának át kórházaink, akkor a központi tendereztetéssel óriási megtakarítás érhető el, amely 270-420 millió forint is lehet.
A következő „nagyobb falat” a labordiagnosztika. A fővárosban – nemcsak a fővárosi önkormányzati kórházakban – 54 laboratórium van. Helyettük a jövőben megalaborokat kell létrehoznunk. Három-négy centralizált megalaborral a főváros összes kórháza ellátható, nemcsak a Fővárosi Önkormányzat kórházai, hanem a többi is. Működési formájuk lehet költségvetés alapú, de lehet kht., kft., rt. is. Mindenképpen a sürgősségi ellátást a kórházban kell tartani, és minden egyéb labortevékenységet a megalaborokba kell kivinni. Ez a változás nyilvánvalóan felesleges létszámmal is fog járni, amely a mi számításunk szerint 220 főt jelent.
A patológiát nemcsak azért kell centralizálni, mert ez valóban olyan terület, ahol lehet. Nem azt mondom, hogy ne legyen mindenhol boncolás. De nem kell például a citológiát mindenhol elvégezni, el is lehet vinni azt egy másik kórházba. Nem beszélve arról, hogy a patológusok olyan kevesen vannak, és egyre fogynak, egyre inkább a nyugdíj felé közelednek, hogy ezért is mindenképpen gondolkodni kell a centralizált patológiában. Ez egyszeri beruházási költséget is jelent természetesen, 100 millió forintos kiadást, de ennek eredménye minden évben 100 millió forint megtakarítás lehet.
Tehát összefoglalva: különböző „csomagok” vannak, a szolgáltató szervezet, az adminisztratív szolgáltatás, a beszerzés, az ingatlanhasznosítás és a diagnosztikai szolgáltatók centralizációját tervezzük. Ha mindez megvalósul, 2,3 milliárd forint költségmegtakarítás várható éves szinten. De beruházás is kell hozzá, amit a fővárosnak kell vállalnia, ami egyszeri beruházásként 1,7 milliárd forintba kerül. A labor és patológia esetében még további politikai egyeztetést igényel, hogy ezek centralizációját is kialakítsuk.
|
|
|
Versenyképesség és az egészségügy reformja |
|
|
|
Versenyképesség és az egészségügy reformja
KEREKASZTAL-BESZÉLGETÉS
Moderátor: dr. Kincses Gyula, a Medinfo elnöke
DR. KINCSES GYULA
Az egészségügyben egyszerre kell a versenyképesség és a társadalmi tolerancia határmezsgyéit kipuhatolni, és ezek mentén megfelelő ütemben, de azért lehetőleg egy irányban haladni.
Mivel nem tiszte a moderátornak, hogy bővebben beszéljen, vendégeinktől először azt kérdezném meg, hogy egyáltalán a versenyképesség, ez a fogalom értelmezhető-e szerintük az egészségügyben. A versenyképesség, feltételezem, versenyt jelent, de ki ellen, kivel szemben versenyzünk a versenyképességben? Tehát a belföldi piacon az OEP-forrásokért folytatott versenyben való jobb pozíció elérése a cél, vagy egyéb hazai források, netán a külpiacok felé is tudunk tekintgetni, miután EU-tagok lettünk?
DR. GIDAI ERZSÉBET
a Nyugat-Magyarországi Egyetem közgazdasági karának dékánja, közgazdász
Néhány társammal együtt indítottuk el Magyarországon több mint 10 évvel ezelőtt az első egészségügyi közgazdász- és menedzser-képzőt. Ennek akkreditációját vezettem, és a mai napig sikeresen visszük ezt a képzést mind Szegeden, mind a Nyugat-Magyarország Egyetemen Budapesten és Sopronban. Örömmel látom, hogy igen sok, ezen a kurzuson végzett hallgató is jelen van itt.
A kérdés az volt, hogy mit jelent verseny és versenyképesség az egészségügyben. Először szeretném azt tisztázni, hogy a közgazdaságtan a verseny és versenyképesség tekintetében elsősorban arra helyezi a hangsúlyt, hogy egyfajta költség- vagy ráfordítás-csökkentés és a minőség javítása hogyan érhető el. A minőség javítása a legfőbb cél, amely versenyképessé tesz egy intézményt az egészségügyi ellátás különböző szintjein. Magam nem osztom azt a korábban itt elhangzott véleményt, hogy az egészségügyi ágazat olyan, mint egy pékség. Az egészségügyet nem lehet egy pékség szintjére, az ún. kompetitív szférának, tehát az üzleti életnek erre a szintjére degradálni. Abból indulok ki, hogy a verseny, versenyképesség elsősorban az intézmények működésének megmérettetése függetlenül attól, hogy ez üzleti vállalkozás vagy sem. Sőt itt nem is igazán lehet arról beszélni, hogy teljes egészében üzleti vállalkozásként működtethető hatékonyabban. Igazából itt kettős összefüggésről van szó, tehát nemcsak az ellátás oldaláról kell megnézni, hanem az ezzel szemben álló szükségleti oldalról. Meg kell nézni, hogy a páciens és az ellátó intézmények között milyen kölcsönkapcsolat van, van-e egyáltalán közöttük valamiféle összhang. Mert nem lehet leegyszerűsíteni úgy, hogy van egy termék, azt el akarom adni, de kérdés hogy kinek, milyen eredménnyel, és ki áll a háttérben mint finanszírozó. Tehát ebből a szempontból az egészségügyben a versenyképesség nagyon sajátos, rendkívül korlátozott fogalmat jelent. És e mögé természetesen oda kell helyezni azt a közfelelősséget is, amelyet a tulajdonosnak, a kormányzatnak vagy önkormányzatnak vállalnia kell. Én mindenekelőtt az ellátás és szükséglet harmonizálásán és kölcsönkapcsolatán keresztül határozom meg, hogy valamelyik intézmény versenyképes avagy sem. Ha ezt nem tudja biztosítani, akkor lehet üzletileg jó, de számomra az egészségügyi ellátó rendszer – mint az egyik legfontosabb közellátó rendszer - versenyképességét nem tartom jónak, ha csak egy szegmens mentén határozza meg a versenyképességét.
DR. GOLUB IVÁN
az Uzsoki utcai kórház főigazgató-főorvosa,
a Magyar Kórházszövetség elnöke
Ott folytatnám, ahol a professzor asszony abbahagyta. Úgy gondolom, három dimenzióban tudom értelmezni a versenyképesség fogalmát vagy gyakorlati megvalósítását. Az első és a legfontosabb az ágazat versenyképességének és fenntarthatóságának kérdése. Ez a reális lakossági és társadalmi szükségleteken alapuló verseny ma már a túlélési verseny vagy a túlélési vetélkedés kategóriájává degradálódott. Azt hiszem, hogy a lakossági reális szükségletek teljesíthetősége a legnagyobb versenyfeladat, amiért az egész ágazatnak helyt kell állnia. E keretek között van egy olyan túlélési verseny, ahol például a pincehelyi kórház megmaradása nem kizárólag a mi második dimenzióba tartozó belső versenyünk kérdése, hanem olyan felelős politikai döntéshozatal kérdése, ahol szembesülni kell azzal, hogy az említett kórház szükségleteken alapuló működési környezete, körülményei és lehetőségei egyaránt érvényes versenyfeltételek közé helyezendők, mert rájuk ugyanazok a könyörtelen, megítélésem szerint helyes szakmai elvek alapján kényszerített versenyszabályok kell hogy vonatkozzanak. Ez egy kegyetlen, könyörtelen verseny, ahol egyenlő mércével kell mérni. Tehát azt gondolom, hogy az ágazatnak meg kell felelnie a számunkra elfogadott és kötelezően előírt szakmai versenyszabályoknak. Sokan szóltak itt a jogszabályi rendezetlenségről, és igazuk volt. Ha verseny van, akkor a magánszférára ugyanannak kell érvényesnek lenni, mint a közfinanszírozott egyéb tulajdonlású szereplőkre, itt is korrekt, tisztességes, szakmaorientált cél- és szabályzó rendszer alapján kell a verseny tisztaságát biztosítani.
Harmadik dimenziója a versenynek, amelyben szerintem a leggyatrábban állunk: a szomszéd országokkal vagy az EU-val való összevethetőségünk versenye. Itt a magánszolgáltatóktól nagyon világos és szép példákat hallottunk a helyzetükről, és én sem gondolom, hogy feltétlenül lerabolni akarják a magyar egészségügyet. Nagy kérdés, hogy mit nevezünk kimazsolázásnak, és a verseny mely kritériumait sütjük rájuk bélyegként, és mi az, ami rájuk süthető, azt gondolom, hogy nem sokkal több, mint az önkormányzati vagy az állami tulajdonlású intézményeknél. Európai viszonylatban majdnem pszeudo versenyben vagyunk, mert nem vagyunk igazi versenytársak. Tudjuk, hogy a számunkra nyújtott európai kihívás vagy kínálat vagy versenypozíció rendkívül korlátozott. Korlátolt álláspont azt gondolni, hogy ebben nem léphetünk előre, és nagyon szűk látókörű álláspont azt hinni, hogy ma ebben a pozícióban, ahol mi a túlélésért és valamiféle előbbre lépésért harcolunk, reális vetélytársai lehetünk azoknak, akiknek a kedvező működési paramétereit a mai előadásokban is érzékelhettük.
Azt gondolom, hogy a verseny e három dimenziójában a tisztességes verseny jogi szabályait, az ott elvárható tisztességes magatartást kell képviselni, amit egy vezérelhet: a betegellátás szükségleteinek erőnk szerint elérhető maximális kielégítése. Ezt én ma szerénynek gondolom.
DR. HAVAS SZONJA
az Észak-pesti Kórház orvos-igazgatója,
országgyűlési képviselő
Igyekszem az előttem szólókat nem ismételni, és egy kicsit más szemszögből megvilágítani a kérdést. Azzal messzemenően egyetértek, hogy persze bizonyos fokig piaci helyzet van. De csak bizonyos fokig. A legfontosabb feladat továbbra is az, hogy azoknak is, akik piaci áron nem tudják megfizetni a szolgáltatásokat, azoknak is biztosítsuk azt az egészségügyi ellátást, ami egészségük helyreállításához vagy az emberi életmódhoz, életszínvonalhoz szükségeltetik.
Az országban számos olyan szabad kapacitás van, amelynek megfelelő módon történő becsatornázása komoly lehetőségeket teremt az egészségügyi ellátó intézmények fejlődéséhez. Ez vonatkozik a járóbeteg- és fekvőbeteg-ellátásra, és vonatkozik nagyon fontos ágként a gyógyturizmusra is. Ebben, úgy gondolom, nagyon nagy és kihasználatlan lehetőségeink vannak. Főleg addig – és ez viszont már nem a pozitívum kategóriája –, amíg fel tudjuk venni a versenyt az EU-tagállamokkal, leginkább azért, mert a munkaerő ára nálunk igen olcsó a régebbi EU-tagállamokhoz viszonyítva. Ezzel sikerül némi versenyképességet teremtenünk. További fontos szempont versenyképességünk megteremtésében: a forrásokért való küzdelem, azokért az igen korlátozott forrásokért, amelyek jelenleg rendelkezésünkre állnak a költségvetésben, együtt a többi nagy elosztó rendszerrel. Itt jelzem, hogy a szociális, az oktatási vagy bármelyik elosztó rendszer érdekérvényesítő képessége tulajdonképpen az a versenyhelyzet, amelyben pedig jelenleg nem a legjobb pozíciót foglaljuk el. Ezért szükséges az is, hogy olyan struktúrában működjön a mi ellátó rendszerünk, ami ezt az alkupozíciót, a versenyhelyzetet a forrásokért való küzdelemben javítani tudná.
DR. KINCSES GYULA
Fel lehet tenni a kérdést, hogy a magyar egészségügy kapacitástömege és a közfinanszírozás közötti diszkrapencia hogyan oldható meg. Egyik megoldás a kapacitások csökkentése. A másik megoldás többletforrások szerzése, éspedig részint a közfinanszírozási források növelésével, de kizárólag ezzel bizonyosan nem oldható meg, hanem egyéb források kellenek, és ebben valóban a nem magyar betegek ellátását végig kell gondolnunk. Ugyan nem tisztem, hogy moderátorként erről beszéljek, de itt kénytelen vagyok egy kitérőt tenni, mert nem kizárólag az EU-tagállamok várólistás betegeinek operálásában kell reménykednünk, mert én ezeket a reményeket egy picit túlzottnak gondolom, hanem például a határ menti együttműködésekben is. Ennek a belátható távolságokban, a család által látogatható területeken van lehetősége. A magyar egészségügy számára egy kitörési pont szerintem az, ha azt célozzuk meg, hogy a térség vezető egészségügyi szolgáltatói vagyunk. Tehát nem kizárólag az EU-tagállamok felé kell kacsingatni kapacitásainkkal, hanem igenis van igény minőségi szolgáltatásokra egyéb szomszédaink, tehát keleti és déli szomszédaink körében. Ott is vannak olyanok, akik meg tudják ezeket fizetni, és ne menjenek Insbruckig, Bécsig, hanem álljanak meg Szegeden, Debrecenben, Pécsett vagy jöjjenek Budapestre. Tehát ezt a szempontot szerintem nem szabad kihagyni.
Ha versenyről van szó, akkor ez általában piaci kategória, amelyhez nyilván valamilyen fogyasztói érdek is kapcsolódik. Kérdezném tehát a jelenlévőket, hogy a versenynek vesztese vagy nyertese lehet-e a beteg.
DR. GIDAI ERZSÉBET
Mielőtt erre válaszolnék, szeretnék valamit elmondani. Itt forráshiányról beszélünk és forráskeresésről, mert valóban egy forráshiányos ágazatról van szó. De azért szeretném megemlíteni, hogy 1990 és 2001 között 51,5 %-os forráskivonás történt az egészségügyből reálértéken számolva. Ez óriási erőforrás-megcsapolása éppen annak az ágazatnak, amelynek fogyasztója a nemzet minden egyes polgára, tehát azt mondom, hogy valamivel több mint 10 millió lakos, akik ebben vesztesként jelennek meg. Ezt az erőforrás-mennyiséget a kormányzatnak valamilyen formában vissza kell pótolni, a költségvetés tartalmaz annyi tartalékot, amiből ezt meg lehetne tenni. Ha megnézzük a költségvetés kiadás és bevételi oldalait, akkor látható, hogy a magyar költségvetés bevételének döntő többségét a háztartások, a családok adóbefizetései biztosítják. Tehát, ha ebből a konszolidációs alapba helyeznének valamit – mert társadalombiztosítási járulékalap a járulékfizetők arányának csökkenése miatt erre nagyon kicsi fedezetet ad -, akkor egy racionális konszolidációval ezeket a nagy kérdéseket az egészségügyben meg lehetne oldani. Azért tartom ezt kiemelkedően fontosnak, mert valójában nagyon súlyos kihívások előtt áll az ellátási és a szükségleti oldal egyaránt. Ismeretes például, hogy a magyar népesség demográfiai helyzete és a korfa mennyire eltorzult, de ez Európában más országokra is jellemző. Szembe kell azzal nézni, hogy a felgyorsult elöregedéssel kapcsolatban, hiszen nincs megfelelő utánpótlás, a demográfiai hullám nagyon mély pontra ért el. Ezért egy más típusú ellátási rendszert kell kialakítania az egészségügyi ágazatnak. A fekvőbeteg-ellátásban majdnem 80 % a 60 éven felüliek aránya. Nyilvánvaló, hogy e téren az egészségügyi problémák erősen szociális jellegű kérdéseket is magukba foglalnak, tehát más jellegű ellátásra van szükség, és ráadásul ennek a korosztálynak a fizetőképessége is nagyon szerény.
Szintén a fogyasztók, a páciensek oldaláról kell vizsgálnunk a magyar társadalom rétegződésének olyan irányú elmozdulásait, hogy nőtt az alacsony jövedelmű, az elszegényedő rétegek aránya a nagyobb fizetéssel, jövedelemmel rendelkezők felső rétegekhez képest, továbbá 1 millió 200 ezer tartós munkanélkülivel számol egy nem olyan régen készített tanulmány. E széles marginalizálódott réteg egészségügyi ellátása nagyon súlyos problémákat okoz.
Végül harmadik kérdésként a fogyasztói oldalról szeretném kiemelni, hogy valójában az egészségügyi ellátási rendszer ma még kevésbé számít a migrációs folyamatok hatására. Elindult egy olyan mozgás, ami nemcsak az európai uniós országok közötti szabadabb áramlásban jelenik meg, mert észlelhető vagy várható egyfajta nyugatról kelet felé áramlása annak a szintén marginalizálódott rétegnek, amely kevésbé tud a kis jövedelméből megélni valamilyen munkanélküliként Nyugat-Európában, és majd áttevődik az élettere erre a területre, mondjuk Magyarországra. Számolni kell az EU-n kívüli országokból történő migráció folyamataival is, például elég nagy számban kínai és más ázsiai országokból áramlanak be, akik megint más ellátási problémákkal fognak megjelenni. Másfelől az egészségügyi ellátásnak azzal kell szembenéznie, hogy várható a munkaerői egy részének eláramlása a rendkívül silány, szégyenteljesen rossz jövedelmi viszonyok miatt, és annak következtében, hogy az az infrastrukturális színvonal sem biztosított az ellátásban, amellyel a tehetséges, jól felkészült és nagyon jól képzett orvos- és ápoló-személyzet itt megtalálná a számításait. Tehát kettős szorítás az, ami rendkívül nagy kihívást jelent, és ennek megoldására nagyon komoly kormányzati stratégiai programnak kell választ adnia, megkísérelve felszámolni az említett ellentmondásokat, mert piaci oldalról ez lehetetlen.
Elfogadom, hogy jó, hogy ha ide jönnek a gyógyturizmus keretében azok, akik itt gyógyítják magukat, és az ottani biztosítóval szerződést kötnek, ami egy kis forráspótlást hoz, de alapkérdésekre nem ad választ, és nem ad elegendő forráslehetőséget sem. Igen sok elemzés és számítás igazolja ezt.
DR. GOLUB IVÁN
Csak csatlakozni tudok az utóbbi mondatokhoz. Én is úgy gondolom, hogy csak a piac oldaláról szilajon engedni és érvényesülni hagyni ezeket a tendenciákat – ez hibás dolog. Felvetődött, hogy itt az a kérdés, hogy a beteg oldaláról hogyan látjuk a szükségletek indokoltságát. Két dologra szeretnék kitérni. Az egyik: a határmenti együttműködés a szomszéd országok betegeinek ellátásában. Nagyon sok határmenti kórházunk jelezte ilyen irányú szándékát Balassagyarmattól Kisvárdáig és Makóig, ami teljesen jogos, és azt hiszem, hogy nagyon jó irány. Azonban a jelenlegi helyzetben (tegnap tárgyaltunk az OEP vezetőivel a volumenkorlátos finanszírozás 2005. évi realitásairól) világosan látszik az az ellentmondás, hogy ha azok az intézményeink, amelyek a versenyszellem, a beteg-érdeklődés irányában nyitottságot mutatva túllépik volumenkorlátaikat, akkor veszteséget termelnek. Szembesülünk tehát azzal az ellentmondással, hogy vajon a mi struktúránk és finanszírozhatósága milyen mértékben van összhangban ezzel a szellemiséggel.
Mondanék egy másik példát. Abban a kórházban, ahol rossz körülmények között dolgozó, de olyan világszínvonalú ortopéd-ellátás van, amelynek a fél kapacitását meg tudnánk tölteni nyugat-európai emberekkel, ott az osztályvezető főorvost korlátozzuk: nem operálhat annyit, amennyit szeretne, csak annak a felét. Tehát a versenyképesség határa az, hogy fél év alatt túlteljesíti azt a volument, amit egy még rentábilisan működő kórház megengedhet magának. Ezért meg kellene szüntetni a jelenleg még érvényes jogszabályi aberrációkat, amelyek terhelik rendszerünket.
DR. HAVAS SZONJA
Azzal, hogy valóban módosítani kell a struktúrán azért, mert egy elöregedő ország lakosainak másféle ellátásra van szüksége, messzemenően egyetértünk, és az is cél, hogy ennek az elöregedő lakosságnak az elvárásait próbáljuk teljesíteni. Valamennyiünknek látnunk kell, hogy fekvőbeteg-struktúránk nem ehhez idomul, nem így alakul. Ez természetesen nagyon komoly pluszforrásokat igényel, hiszen tudjuk, hogy aktív osztályok fenntartása nagyságrendekkel többe kerül, mint egy krónikus vagy rehabilitációs osztályé, de még akár egy „sima” belgyógyászati osztály működtetése is.
Mit jelent a versenyképesség vagy a versenyképesség javítása a páciensek szempontjából? Ha a többi gazdasági ágazatot nézzük, ahol már valódi piac van, akkor mondhatjuk, hogy pozitívak a tapasztalatok. Ebben az esetben általában javul a minőség, illetve nagyobb küzdelem folyik a vevők megszerzéséért. De az egészségügy csak egy kvázi piac, nem valódi piac még tőlünk nyugatra sem. Ott, ahol ellátási kötelezettség van, nem is lehet az egészet piacosítani, és nem is szabad. Más kérdés, ha olyan új szolgáltatások vagy olyan új szolgáltatók jelennek meg, amelyek, illetve akik fokozzák a versenyképességet. Úgy gondolom, hogy ez az esetek döntő többségében a páciensek javát szolgálhatja. Beszélhetünk itt a megjelenő új ellátási formákról, az új diagnosztikáról, amelyek természetesen a betegek életérzését javítják. Az is igaz, hogy az elvárások viszont innentől kezdve jelentősen megnőnek, mert ha például új diagnosztikai formákkal találkoznak a betegek, ezek már inkább a kötelező ellátási formák vagy diagnosztikai formák közé kerülnek, ami viszont megint jelentősen növeli a költséget, és ennek a finanszírozása igen nehéz. A forráskivonások egy részének, illetve a források csökkenésének nagyon komoly tényezője volt, hogy a bevételi oldal nem nő, sőt csökken, a járulékfizetés jelentősen romlik. A mai napig nem igazán rendelkezünk korrekt és konkrét adatokkal arról, hogy hányan és milyen mennyiségben fizetik az egészségügyi szolgáltatásért a járulékokat, az adót az egészségügyi ellátásért. Csak annyit lehet tudni, hogy jelenleg alig 3 millióan fizetik azt a járulékot, ami 10 millió magyar lakos ellátását szolgálná. Ebből következik, hogy egyre nagyobb állami forrásokra van szükség a kieső bevételek pótlásához. Ha plusz források jelennek meg, és ezzel az ágazat versenyképessége is javul, úgy gondolom, ez messzemenően a betegek érdekeit szolgálhatja.
DR. KINCSES GYULA
Hallottuk az arról szóló megállapítást, hogy a verseny nemcsak az egészségügyön belül és azokban a dimenziókban érdekes, amikről eddig beszéltünk, hanem fontos tényező az ágazat más ágazatokkal szembeni versenypozíciója is. Az egészségügyi lobbi köztudottan hihetetlenül jó, amikor egy kórházbezárás ellen kell a saját médiakapcsolaton keresztül küzdeni, és hihetetlenül rossz, amikor az ágazat globális érdekeiért kell küzdenünk.
A magyar egészségügy egyik alapvető tisztázatlansága, hogy nem merünk válaszolni arra a kérdésre: mi is az egészségügy, közellátási rendszer vagy szolgáltatási rendszer. Azt hiszem, erre a kérdésre persze nem lehet igen-nem típusú választ adni, kizárólag valamilyen mixben lehet gondolkodni. De az elhangzottak alapján végig azt járt az eszembe, hogy ha ez közellátási rendszer, akkor a verseny a közforrások megszerzéséért és alapvetően lobbi-pozíciók révén zajlik. Ha pedig szolgáltatási rendszer, akkor nagyobb szerepe van a fogyasztónak. Tehát a fogyasztó tudniillik választ, a fogyasztónak értékítélete van, nem pedig juttatásban részesül, és ma még nálunk az egészségügyben inkább ez utóbbi a jellemző.
Visszautalnék képviselő asszonynak arra a mondatára, hogy nem tudjuk, hány a járulékfizető. Szeretném kérni, amennyiben képviselő asszonynak erre ráhatása van, a törvényhozást abba az irányba elvinni, hogy valamilyen módon megtudjuk, mennyi a járulékfizetők száma, mennyi járulékot fizetnek, mert nekem meggyőződésem, hogy ez a járulék jóval több, mint amit nekünk a Pénzügyminisztérium bevall.
DR. HAVAS SZONJA
Természetesen a törvény erejénél fogva megpróbálkoztunk ezzel a kérdéssel, de az adótitok létezése megállj-t szabott annak, hogy utánamehessünk, hogy mondjuk a nagy állami cégek vagy a nagy magáncégek közül melyik az, amelyik fizet, és mennyi járulékot fizet. Ugyanis amióta az APEH szedi a járulékokat, azóta ez adótitoknak minősül. Legfeljebb a végösszeget tudjuk meg, de még ez sem teljesen korrekt összeg, ehhez sem tudunk mindig hozzájutni. De ez csak a végösszeget jelenti, nem terjed ki az egyéni járulékfizetésre, annak csökkenésére. Tudjuk, hogy vállalkozók vagy egyéb üzleti szférában működők közül is számosan minimálbéren vannak bejelentve, ebből következően minimális járulékot fizetnek. Óriási rétegek vannak, akik csak az egészségügyi hozzájárulást fizetik járulék nélkül, pedig az egy minimális összeg, de állampolgári jogon maximális ellátás jár nekik.
2000-2001-ben 360 milliárd forint fölötti volt a kintlevőség, a tartozás a társadalombiztosítási alapnak. Ebben voltak cégek, külföldi cégek is, nem egyéniek.
Jelenleg nincs törvényi lehetőség arra, hogy a járulékot nem fizetőkkel szemben komolyabb retorziót lehessen alkalmazni, 15 év alatt nem sikerült a törvényhozásnak ezt a kérdést megoldania. Ellentétben például Németországgal, ahol cégfelszámolásnál, csődeljárásnál, bármilyen tartozásnál az első, amit kifizettetnek, az a tb-tartozás. Magyarországon sajnálatos módon ilyen jogszabály még nincs.
DR. GIDAI ERZSÉBET
Súlyos problémának tartom, hogy nem tudjuk, milyen Magyarország népességének egészségi állapota. Tehát nincs rendszeres nyomon követése az egészségi állapot alakulásának, mert ezek a vizsgálatok abbamaradtak. Egy rendszert nem lehet annak ismerete nélkül működtetni és prognózist, stratégiát kidolgozni, hogy valójában milyen típusú, milyen minőségű populációval kell majd az egészségügynek találkoznia. Ha erre konkrét, statisztikailag is mérhető empirikus vizsgálattal, nyomon követéssel nem kap információt az ellátó rendszer, akkor folyamatosan ellentmondás jelenik meg az ellátás és a szükségletek, illetve azok kielégítettségi szintje vagy várható kielégítettségi szintje között, és permanensen egy úgynevezett túlkeresletes állapot újratermelése jelenik meg.
Az ellátási rendszer fontos elemének tartom annak vizsgálatát, hogy a kibocsátás esetében hogy kerül ki az ellátási körből a páciens. Ismert elv, hogy ha ráfordítást minimalizálom – ami hatékonyságot is tükröz, versenyképességet a szó nemes értelmében és nem csak a piaci értelmében – akkor maximalizálom a kibocsátást, vagyis életminőséget adok vissza. Hogyan tudjuk megállapítani, hogy ezt a nagyon alapvető kötelezettséget teljesítette-e vajon az ellátó rendszer, ha ez a fajta betegkövetés vagy nyomon követés hiányzik? Ezt természetesen a háziorvosokon keresztüli statisztikai nyilvántartásokkal lehetne nyomon követni. Tehát összegezve: egy rendszer hatékonyabb, a szó nemes értelmében versenyképesebb működtetéséhez ezek alapvető követelmények lennének.
DR. KINCSES GYULA
Az adatok szükségességében nincs köztünk vita professzor asszonnyal. Két dologban van vitánk. Az egyik: nagyon sokáig abszolút igaz volt, hogy kizárólag az ellátó rendszerből és a halálozásból kapott adataink voltak az egészségi állapotról, és ez nem megfelelő. Az ezzel kapcsolatos munka már elindult az OEP-pel. Szomorúan mondom: bár már ott tartanánk, hogy nem elég pontosak az adataink. Úgy gondolom, annak alapján, hogy a szerkezetben mit vontunk le következtetésként a demográfiai változásokból, a megbetegedési viszonyok, a szociális különbségek változásaiból, nagyon jó információkkal rendelkezünk ahhoz képest, hogy a szakmapolitika és a politika nem meri levonni azokat a strukturális következtetéseket, amiket ezekből az adatokból le kellene vonni. Ebben talán az hozhat valami változást, ha egy konzekvens térségi szemléletű, regionalitásra épülő tervezési folyamat elindul az ellátó rendszerben, ami az igazságos, szükséges arányos hozzáférést tudja biztosítani. Tehát, ha ez a két dolog összeér, az információgyűjtés és az adekvát válasz, akkor lesz előrelépés.
DR. GOLUB IVÁN
A legnagyobb előrelépést e területen két olyan témában értük el, amiről sokat beszélünk. Az egyik: az irányított betegellátás ellen intézett támadással a kórházszövetség kongresszusán, amikor hiányoltuk a fejkvóta-számítással kapcsolatos paramétereket és vizsgálati elemzéseket. Mit hozott az élet? Azt hozta, hogy látványosan felgyorsult, és eredményes volt ez a munka, amiben sokan részt vettek, illetve részt vettünk. A másik: a népegészségügyi program ilyennek vagy olyannak nevezett verziói. Ez megint az a terület, amire, azt gondolom, ki kellene minden politikai kurzusnak a figyelmét terjesztenie, mert ezek azok a kezelhető témák, most nem beszélek itt műhelymunkákról, amelyekben szerencsére azért vannak eredmények.
DR. KINCSES GYULA
Mindenkinek köszönöm ezt a fegyelmet, hogy tudtunk az előző izgalmas, hosszú vita kapcsán beszélgetést folytatni. Abban foglalnám össze eszmecserénket: úgy tűnik, hogy a verseny ma még nem a fogyasztókért, a betegekért, hanem a túlélésért zajlik, de tudnunk kell, hogy a beteg számára megélhető és egyébként pedig számon kérhető minőség biztosítása az igazi cél.
|
|
Laboratóriumi magánszolgáltatók tanulékonysága a versenyképesség érdekében |
|
|
|
|
KOLLÁNYI
GÁBOR
a
Prodia Diagnosztikai Rt. vezérigazgatója,
a
Humán Egészségügyi Magánszolgáltatók Egyesületének elnöke
Azt
gondolom, hogy hálás feladat a laboratóriumi diagnosztikai magánszolgáltatás
helyzetéről és ennek a versenyképességéről beszélni. E szakterületen belül
abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy alkalmam volt mind beszállítóként,
mind szolgáltatóként szerepelni ezen a piacon.
Mint
beszállító úgy érzékeltem, hogy ez egy fejlődő piac. Ahogy Magyarország egyre
inkább Európához közelít, ugyanígy ez a piac is közelít az európai szokásokhoz
és európai berögződésekhez, és valóban piacszerűen működik. Amikor pályát
módosítva szolgáltatóként próbáltam működni ezen a piacon, elég szomorú
tapasztalatok értek arról, hogy ez a piac ma miért nem igazán piacként működik.
Azok a feltételek, amelyek a piaci működéshez szükségesek, nem minden esetben
adottak. Erre a laboratóriumi diagnosztika azért jó példa, mert a mi versenyünk
kissé sajátos. A mi versenyünk pillanatnyilag sajnos nem azért folyik, hogy
hogyan tudunk minél több vizsgálatot elvégezni, hogyan tudjuk a versenytársakat
megelőzni. A mi versenyünk a finanszírozásért folyik, azaz ebben a szakmában a
verseny azt jelenti, hogy ki az, aki ebből a finanszírozásból el tudja végezni
a vizsgálatokat, ki az, aki ebből a finanszírozásból meg tud élni.
Arra
szeretnék most rátérni, hogy a magánszolgáltatás, mint a versenyképesség
megteremtője mit tud tenni konkrétan ebben a helyzetben a piacképességért. A
kiinduló helyzet, a dilemma, hogy ezt érdemes volt-e megkezdeni, egyszerű.
Közismerten alul- finanszírozott szakmáról volt szó. Mióta a
teljesítmény-finanszírozás megjelent, azóta a kórházi laborvezetők mindenkor a
kórházi szégyentáblán álltak, mivel ez a szakma soha sem volt képes kijönni a
finanszírozásából, és soha nem volt képes végezni megfelelően a szolgáltatást
abból az összegből, amit ezért kapott. Ugyanakkor beruházási igénye, azt
hiszem, jelentős. Nem igazán hiszek abban, hogy a magánszolgáltatás ott jelent
meg, ahol jól finanszírozott szakmáról van szó. A laboratóriumi diagnosztika
tipikusan ezek közé tartozik. A magánszolgáltatást ott vonták be, ahol jelentős
finanszírozási igény volt, és jelentős beruházásokra volt szükség. A kiinduló
helyzet másik részéhez tartozik a német példa, ami gyakorlatilag arról szól,
hogy egy év alatt összeomlott a finanszírozás a vizsgálati számok jelentős
emelkedése miatt. Magyarországon nagyon hasonló helyzet alakult ki. Ennek az
összeomlásnak két következménye volt. Az egyik: a szolgáltatók hónapokig ingyen
dolgoztak, és letisztult a piac. A másik pedig: kialakult egy olyan árszínt,
ami meggondolandó Magyarországon is, hiszen a német finanszírozás nem sokkal
fizet többet egy labor-diagnosztikai vizsgálatért, mint amennyi a mi
finanszírozásunk, ha ezt az ottani és az itteni bérekhez viszonyítjuk.
Fontos
kérdés: mit kell tenni annak érdekében, hogy versenyképes maradjon ez a
szolgáltatás, mi az, amit el kell érni a laboratóriumi diagnosztikában.
Közismert, hogy a mérésszám összefügg a fajlagos költségekkel, és az eredmények
centralizációval, kapacitás-optimalizálással növelhetőek. Mi egy olyan
hálózatot építettünk föl, amely ezen elvárásoknak alapvetően meg tud felelni. A
versenyképességet illetően három tényezőt kell az egészségügyi szolgáltatásban
és konkrétan a laborszolgáltatásban teljesíteni: az eredmények megbízhatósága,
a szolgáltatás gyorsasága és olcsósága. Azt gondolom, a magyarországi
laboratóriumi szolgáltatók ebből a feltételből kettőt mindenkor tudnak
teljesíteni. Tehát megbízható és gyors, de akkor drága, vagy gyors és olcsó, de
akkor nem megbízható, illetve megbízható és olcsó, de akkor viszont rendkívül
lassan kapunk eredményt. A versenyképesség érdekében a feladat a
magánszolgáltató számára – úgy gondolom – világos: mind a három feltétel egy
időben történő teljesítése.
Hogyan
is lehet ezt elérni? Állíthatjuk, hogy laboratóriumi diagnosztikában a kritikus
tömeg ma Magyarországon egy millió lakos ellátási területe, egy millió lakos
laboratóriumi diagnosztikájának felvállalása. Azt hiszem, hogy nagyon nehezen
teremthető meg az állami érdekszférában, hogy egységesen egyetlen egy hálózat
tudjon ekkora lakosságszámot ellátni, ráadásul, ha olyan módon kell építkeznie,
hogy első eredményei csak 3 – 5 év múlva jelentkeznek. A források elosztásában
hasonló problémákat látok. Ha valaki ezt a feladatot elvállalja, az ehhez a
feladat teljesítéséhez szükséges forrást – amit én kétmilliárd forintra
becsülök – egyetlen szolgáltatóhoz kell allokálni. Ez praktikusan azt jelenti,
hogy aránytalan lesz a forráselosztás, tehát nehezen kezelhető az elosztó
struktúrában. Az az ellentmondás, hogy ma Magyarországon 5 % alatt van azon
szolgáltatók aránya, akik képesek a hazai finanszírozásból ezt a szolgáltatási
feladatot megoldani. Több mint 95 % nem képes. A szakma gyakorlatilag a
szégyenpadon van, ugyanakkor a magánszolgáltatást folyamatosan olyan vádak
érik, hogy ezen a finanszírozási szinten agyonkeresi magát.
Természetesen
vannak „vágyálmok”, amelyek teljesülését a magánszolgáltatás Magyarországon
szeretné. Nem gondolnám, hogy ezek a vágyálmok elérhetetlenek, és azt sem, hogy
ezek nagyon nehezen és nagyon drágán lennének teljesíthetők. Ahogy én tudom, az
állami szolgáltatásnak gyakorlatilag pontosan ugyanezek a kívánságai. Tehát, ha
versenyképességről beszélünk, akkor ezeket a kívánságokat, vágyálmokat közösen
kell kezelnünk és megvalósításukra törekednünk.
|
|
Útkeresés az egészségügyben. A PPP modellek és alkalmazhatóságuk |
|
|
|
|
Útkeresés
az egészségügyben. A PPP modellek és alkalmazhatóságuk
MÁRTON
ZOLTÁN
ügyvezető
igazgató
ICG
Consulting Group Kft.
Én
azt a felkérést kaptam, hogy a PPP modellekről tartsak előadást. Miért cégem,
az Infora Consulting Group beszél erről a témáról? Ennek az oka az, hogy mi
mint tanácsadó cég több sikeres PPP modell kialakításában vettünk részt a
kultúrában, az egészségügyben, az államigazgatásban. Hazai példát erre nem
tudnék mondani, mivel e munkákat eddig európai területen, főleg Németországban
és Ausztriában végeztük, de Magyarországon még ilyen jellegű felkérést nem
kaptunk.
Az
Infora Consulting Group esetében olyan cégről van szó, amely elsősorban a német
nyelvterületen, Ausztriában, Németországban, Svájcban, illetőleg természetesen Magyarországon
is tevékenykedik. Szakterületeink: egészségügy, kultúra, non-profit
szervezetek, közigazgatás, de dolgozunk ipari és szolgáltató területen is,
különböző kiszervezési tevékenységeket hajtunk végre.
Azt
hiszem, hogy szakemberek is gondban vannak akkor, amikor a PPP-t meg kell
határozni, ugyanis tudomásom szerint nincs egységes, általánosan elismert
definíció. Vannak ugyan PPP-modellek, amelyeket alkalmaznak, azonban
nyilvánvalóan, hogy a valóság mindig más. Az egyes PPP mindig projekt-specifikus
megvalósításban történik. Felhívnám a figyelmet, hogy többször használják a
PPP-t, mint ahányszor kellene, ez most nagyon divatos kifejezés. Ma minden
privát részesedésre azt mondjuk, hogy PPP, jóllehet ez nem igaz. Lényeges, hogy
milyen feladatokat kell végrehajtani, milyen a kockázata és milyen nyereség
érhető el vele, illetőleg milyen a befolyása az államnak és a privát
befektetőknek.
Ha
a feladatok kihelyezéséről és decentralizálásáról beszélünk, akkor két szélső
érték van. Az egyik, amikor egy úgynevezett global budgeting kerül bevezetésre.
Itt arról van szó, hogy a budget felelősséget és a kompetenciákat
decentralizálják, köznapian fogalmazva: amikor szabályozott körülmények között
a pántlikázások szűnnek meg. A másik véglet, a kiszervezés esetében arról van
szó, hogy a feladatok egy privát szolgáltatónak kerülnek átadásra. A közbülső
helyet foglalja el a PPP, azaz a Public Private Partnership, amelynél a
kiszervezés, tehát a feladatok kihelyezése úgy történik, hogy csak gazdasági és
jogi önállóságot adunk. Itt lehetséges magán és állami jogi személy, a magán
jogi személynél pedig állami tulajdonnal, állami és privát tulajdonnal vagy
csak privát tulajdonnal. Ezek megjelenési formája lehet kft., rt., alapítvány,
egyesület vagy szövetkezet. Aszerint, hogy a PPP-ben mekkora a privát
feladatteljesítés és az állami befolyás, öt modellt különböztetünk meg: van
üzemvezetési, üzemátengedési modell, együttműködési, engedélyezési és
üzemeltetési modell.
Az
üzemvezetési modell rendkívül egyszerű: az állam feladata a tervezés,
kialakítás, finanszírozás, ő marad a tulajdonos, üzemvezetési szerződést köt, a
teljesítmény-nyújtást pedig megfizeti. Ennek jellemzői: az állam nagy
befolyással rendelkezik, a teljesítmény-elszámolás ráfordítás alapján történik,
az üzemeltetés az állam nevében és az állam számlájára történik.
Az
üzemátengedési modell egy bérleti szerződést jelent. Itt is az állam feladata a
tervezés, kialakítás, finanszírozás, az állam a tulajdonos, a privát fél pedig
bérletet fizet. Ennek a modellnek jellemzője a továbbra is jelentős állami
befolyás, viszont az üzemeltetés és az ellenérték beszedése már a privát fél
nevében történik.
Az
együttműködési modell: amikor az állam, illetőleg a privát fél egy közös
együttműködési társaságot hoz létre, amelyben van egy ellátási szerződés,
ellátási kötelezettség, illetőleg üzemvezetési szerződés köttetik a privát
féllel. Egy variánsa ennek, amikor tulajdonosi társaságot hoznak létre, és ez a
tulajdonosi társaság működtet egy üzemeltető társaságot. Jellemzői: az állam
többségben marad, általában 51 %-os tulajdonnal. A privát fél átveszi az
üzemvezetést, ő adja a műszaki know-how-t, a gazdasági know-how-t, és egy
nagyon bonyolult szerződés-rendszerrel kell leszabályozni ezt a modellt.
Az
építési koncessziós modell: az állam engedélyez, a privát személy vagy a privát
fél feladata a tervezés, kialakítás, finanszírozás, övé a használati jog, és ő
köt bérleti szerződést egy harmadik személlyel. Az építési koncessziós mellett
van a szolgáltatási koncessziós modell, amikor az állam egy privát személlyel
szolgáltatási koncessziót köt, és a privát személy köt szolgáltatási szerződést
harmadik személlyel. Mi az, ami közös a koncessziós modellekben? A privát fél
ezekben csak korlátozottan befolyásolható, tehát az állami befolyás jelentősen
csökken, viszont a privát fél viseli a gazdasági kockázat jelentős részét.
Végül
az üzemeltetési modell esetében a privát fél üzemeltetési társaságot hoz létre,
és az állammal történik megállapodás az üzemeltetésről, illetőleg egy
megegyezés szerinti kárpótlásról, amelyet az állam fizet a privát üzemeltetési
társaságnak. Nincs tehát közös társaság, ez 100 %-ban privát cég, illetőleg
szokásos, hogy ebben az esetben átmeneti tulajdon után a szerződés lejártát
követően az állam tulajdonába kerülnek ezek a létesítmények. Csak szerződés
által érvényesül az állami befolyás, kizárólag a privát szereplő felelős a
feladat teljesítéséért.
Egy-két
példa arról, hogy mi az, ami nem PPP, de van, amikor annak nevezik. Többször
előfordul, hogy az állam egy kiszervezett társaságot hoz létre. Átadja a
személyzetet, átadja a feladatokat, viszont ebben nincs privát részesedés.
Alapvető jellemzője, hogy a cég továbbra is 100 %-os állami tulajdonban és
befolyással tevékenykedik. Ugyancsak nem PPP jön létre abban az esetben, ha az
állam egy privát féllel rögzített vagy bármilyen díjazásban állapodik meg. Itt
sincs közös tulajdon, és ezt sem hívjuk PPP-nek.
A
PPP alkalmazási területei elég sokfélék, beleértve az egészségügyet is.
Németországban például az állami kórházak 22 %-a privát üzemeltetésű. Ez 10 éve
16 % volt, és 2005-re 30 %-ot prognosztizálnak. Ábránkon láthatók a
hatékonysági különbségek, és az adatsorok azt mutatják, hogy a privát vagy
PPP-vel működő egészségügyi intézmények sikeresebben tevékenykednek, mint az
állami üzemeltetésűek. Németországban és Ausztriában az üzemvezetési modell és
az együttműködési, valamint a koncessziós modell terjedt el, az üzemátadási és
az üzemeltetési modellre innen nincs ismert példa.
Mik
az előnyei a PPP-nek? Az előnyök között fontos, hogy nyilván új finanszírozási
lehetőségek nyílnak meg, tőkebevonás valósítható meg. Előnyként említhető
továbbá a politikai befolyás csökkentése, illetőleg az, hogy az állam a
kockázatot megosztja.
Mik
a hátrányok? Az állam gondjai az ellátás mértékével és minőségével nem
változnak, azok továbbra is állami feladatok maradnak. Erősen bizonytalanságot
okoz az EU közbeszerzési és versenyszabálya, amelyről tudjuk, hogy rendkívül
bonyolult. Nagyobb beruházásoknál gyakran magas finanszírozási költségek
vannak, ezekhez az állam azért általában jobb finanszírozási kondíciókkal
rendelkezik. Hátrány lehet még a privát szereplők növekvő befolyása az állami
feladatok kialakításánál, ha a PPP-modell nem szakszerűen kerül végrehajtásra,
és a végeredmény sem megfelelő.
Azzal
zárnám az előadást, hogy a PPP nem csodaszer, és nem egyedül üdvözítő megoldás.
Viszont vannak sikeres példák, amelyek azt mutatják, hogy ha megfelelően
előkészítetten, megfelelően végiggondolva történik, akkor ez sikeresen épülhet
be az egészségügy rendszerébe is.
|
|
A kórházi menedzserek tréningjeinek tapasztalatai |
|
|
|
|
A
kórházi menedzserek tréningjeinek tapasztalatai
KÓCSA
LÁSZLÓ
ügyvezető
ECOSIM Kft.
Azzal
kezdeném, hogy mit keresek én itt. Mi tréningcég vagyunk, üzleti készség
felmérésével foglalkozunk, elsősorban az üzleti világnak, és kisebb részben
dolgozunk iskoláknak, kórházaknak és önkormányzatoknak is. Kb. 200 tréningnapot
tartunk éves szinten. Ami engem személy szerint illet, én közgazdász vagyok a
diplomám szerint, de valójában üzletember és pedagógus „keverékeként” dolgozom.
Találkoztunk már, volt szerencsém már együtt dolgozni azon a projekten,
amelynek az a neve, hogy AstraZeneca Kórház Management Akadémia, és amelyen
belül üzleti szimulációs játékkal egy elképzelt kórházat kell vezetni. Ezen a
kétnapos hangulatos tréningen már eddig is részt vett harminc kórház és mintegy
150 vezető. Most röviden beszámolnék néhány tapasztalatról, amelyeket ezeken a
tréningeken szereztem az elmúlt 3-4 évben a magyar egészségügy és a benne
dolgozók versenyképességéről.
Az
első érdekesség, amit nemcsak kórházaknál tapasztaltunk, hanem önkormányzatoknál
is, hogy az egészségügy és a gazdaság egyéb szereplői, reálszereplői eltérő
célrendszerrel, eltérő értékekkel bírnak, és ennek a kommunikációja, az
eltérések kommunikációja mintha erősebb lenne, mint az azonosságoké. Nagyon
sokan mondták a résztvevők közül, hogy jó ez a dolog, amit csinálunk, ez a
játék, ez a modell, ez a tréning, de valójában a mi helyzetünk más, a kórház
üzemeltetése, menedzselése jóval másabb, mint egy cégé. Ez kétség kívül igaz,
de nagyon gyakran az volt az érzésem, hogy az eltérés talán picit túl van
hangsúlyozva, ezért fontos az is, hogy keressük meg, mik azok az azonosságok. A
mi tréningjeinken nagyon gyakran előfordul, hogy többfajta szektorból vannak
ott emberek: áramszolgáltatásból, autókereskedelemből stb., és mégis jobban
érzik az azonosságokat.
Az
üzleti világ legfontosabb jellemzője az értékesítés tudatossága és a verseny
előtérbe helyezése. Említett projekt-játékunk többek között arról szól, hogy a
kórházak a mi elképzelt modellünkben, az elképzelt jövőben versenyben vannak,
és egyes résztvevők furcsán élték meg, hogy piaci részesedést kell mérni,
egyáltalán össze kell magunkat hasonlítani a versenytársakkal. Kétségtelen,
hogy a versenyszempontok mások a kórházak, az egészségügy területén, de mégis
nagyon az volt a benyomásom, hogy az értékesítés fontossága kevésbé volt jelen
a fejekben, mint amennyire ez az üzleti életben jelen van. Vannak biztosan
szektorok, ahonnan a kórházak tekintetében kevésbé láttuk ezt.
A
versenyképesség szempontjából szintén kedvezőtlennek értékelhető, hogy a dolog
szakmaisága jobban túl van hangsúlyozva, mint ahogy én láttam a gazdaság egyéb
szektoraiban. Igaz, hogy az egészségügyben mások a célrendszerek, mint az
üzleti életben, ahol nagyon előtérben van a profitérdekeltség, a piaci részesedés,
a kettőnek kombinációja vagy vállalati érték növekedése. De itt úgy látom, hogy
a gyógyító munka, ami egy kórházban zajlik, a szakmai oldal túl nagy hangsúlyt
kap. A beszélgetések során szóba került, hogy a céges világban több az
üzletiség, nagyon sok szervezetnél a szakmai munkát, a termelő munkát egy
gyárban végzi, mondjuk, a szervezet fele, a másik fele pedig a kontrollingot,
értékesítést, háttértámogatást intézi, a kórházakban pedig túlságosan nagy a
szakmaiság súlya.
Játékunkban,
modellünkben, a tréningben elég sok döntéssel kellett találkoznunk, nagyon sok
döntést kellett hozni. Számomra nagyon furcsa volt a döntési mechanizmus,
ahogyan a döntések születtek. A résztvevők általában arra vártak, hogy a főnök,
a főigazgató, a kórházi vezető hozzon meg minden döntést. Ritkán voltak
leosztva a feladatok, és úgy látom, hogy ez a napi életből áthozott gyakorlat
volt. A céges világban az én tapasztalataim szerint sokkal jobban levitték a
döntési szinteket, sokkal jobban érvényesül egyfajta szervezeti demokratizmus
és az a gazdaszemlélet, amiben benne van a tudatosság, a célok magunkévá
tétele. Tehát jobban mernek dönteni alsó szinteken, mint ahogyan én láttam a mi
kis csapatainkban.
A
versenyképesség szempontjából kétség kívül fontos tényező az egészségügynek
mint ágazatnak lobbi- és PR-ereje. Ez messze meghaladja a jóval nagyobb anyagi
értékekkel gazdálkodó, a versenyszférához tartozó ágazatok ilyenfajta
képességeit. Az áramszolgáltató szektorról, az élelmiszeriparról és sok más
gazdasági területről kevesebb szó esik, mert az egészségügy „kirakatban van”,
jól el van adva, most is a hírekben állandóan szerepel. Ez egy jó dolog, az
egészségügytől ebből a szempontból a céges világ tanulhat.
A versenyképesség tekintetében
viszont az egészségügy sok mindent tanulhat még az üzleti élettől. Vannak olyan
elemei, amelyeket át lehet venni, vagy ha nem is átvenni, adaptálni és
alkalmazni lehet. Természetesen az egészségügynek is kell hatnia az üzleti
életre, a gazdaság egyéb szereplőire, meg talán a politikára is, hogy
fontosságát jól érvényesítse nála.
|
|
|